Een heftruck of reachtruck heeft een bepaald draagvermogen. Wordt er te veel gewicht getild door één van deze twee? Dan bestaat de kans dat de hef- of reachtruck voorover kantelt – en dat wil je natuurlijk voorkomen.
Het draagvermogen van een heftruck of reachtruck wordt onder andere bepaald door de volgende zaken:
- Het gewicht van de truck zelf;
- De zwaarte van de werklast;
- De bedrijfssituatie (denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van de vloer).
Asbelasting bepalen
Het draagvermogen van hef- en reachtrucks wordt ook bepaald aan de hand van asbelasting. Vaak wordt hier de volgende vuistregel voor gebruikt: bij een lege heftruck moet de voor- en achterbelasting gelijk zijn en ieder de helft van het truckgewicht dragen. Dit verandert natuurlijk als een heftruck of reachtruck gewicht tilt. Op dat moment ligt het gewicht van hetgeen dat wordt opgetild volledig op de vooras.
Nog een vuistregel: bij een maximaal belaste heftruck of reachtruck rust negentig procent van het gewicht van de lading én de truck op de vooras en maar tien procent op de achteras.
Het gewicht van de heftruck én de asbelasting moet altijd in de documentatie van de trucks worden opgegeven, het is daarom aan te raden om bij twijfel altijd de documentatie van de truck te bekijken.
Onbelaste achterasbelasting bepalen
Om de onbelaste achterasbelasting te bepalen, kun je de volgende stappen ondernemen:
- Neem de helft van het ledig gewicht van de truck.
- Bekijk in de documentatie van de leverancier wat de onbelaste achterasbelasting is.
- Zet de heftruck met achterwielen op een weegbrug.
Belaste voorasbelasting bepalen
De belaste voorasbelasting kun je op de volgende manieren bepalen:
- Neem negentig procent van het ledig gewicht van de truck plus de last.
- Bekijk in de documentatie van de leverancier wat de voorasbelasting is.
- Bereken de precieze waarde met mechanica.
De rol van de banden
Het soort banden dat onder de truck zit weegt ook mee in de bepaling van het draagvermogen van een truck. Er zijn verschillende type banden die worden gebruikt bij hef- en reachtrucks. De meest voorkomende zijn luchtbanden, volrubberbanden en massieve banden. Luchtbanden hebben een fijne vering, maar zijn daarentegen wel minder stabiel. Voor de volrubberband geldt dat dit harde banden, maar ook zeer soepele banden kunnen zijn. Als er massieve banden onder een truck zitten is er minder sprake van veercomfort. Deze zijn in de meeste gevallen dus niet geschikt voor ongelijke vloeren of bestrating.
Weet je de bandbelasting? Dan is het draagvermogen ongeveer 10 procent groter dan de bandbelasting.
Oorzaken van minder draagkracht bij trucks
Voor bedrijven die zich aan het oriënteren zijn op hef- en reachtrucks is het handig om te weten wat de oorzaken zijn voor minder draagkracht. Een belangrijke oorzaak die voor minder draagkracht zorgt is de rijsnelheid. Hoe hoger de snelheid van de truck, hoe meer warmte de band opneemt en hoe minder draagkracht er over blijft. Ook extra krachten op de stuurwielmand verminderen de draagkracht van een truck.
Deel dit